The Richest Man in Babylon er en klassiker indenfor privatøkonomi skrevet af George S. Clason tilbage i 1920’erne. Vis pointer er helt centrale elementer i at skabe en personlig formue.

The Richest Man in Babylon får 4 ud af 5 stjerner.

Køb The Richest Man in Babylon
The Richest Man in Babylon

Vurdering

The Richest Man in Babylon er en must-read bog for alle som ønsker nogen form for økonomisk frihed, da den giver læseren vigtige pointer at forholde sig til i forhold til opsparing og investering. Bogen udstikker nogle regler som, hvis følges, kan give læseren økonomisk frihed. Reglerne er utroligt simple og intuitive når de først belyses i bogens klare lys. Reglerne præsenteret i bogen kan koges ned til en bouillonterning af sund fornuft, læg lidt penge til side hver måned, få dine penge til at arbejde for dig og pas på dine penge. Det lyder da meget fornuftigt og intuitivt, ikke?

Bogens indhold

Bogen er skrevet i 1920’erne, hvilket tydeligt afspejles i bogens ordvalg, det kan være lidt udfordrende at læse her små 100 år efter. Man kommer dog forholdsvis hurtigt ind i jargonen og hvis der er et ord man ikke finde mening i, kan man typisk gætte sig til meningen.

The Richest Man in Babylon er bygget op som små historier fortalt af personer til personer i antikkens Babylon, hvori hver historie er indbygget en pointe (regel). Formatet fungerer ganske fint, da pointerne (reglerne) af disse historier er gennemskuelige og intuitive.

Bogens indhold tager udgangspunkt i en personlig fortælling om en person, da i datidens Babylon søgte rigdom. Personens fortælling tager udgangspunkt i en periode, hvor selv samme mand er i en dårlig økonomisk tilstand. Hvorefter han bliver præsenteret for de ”gyldne” regler, hvori hans liv og økonomisk tilstand vendes totalt på hovedet. Manden ender med at blive den rigeste mand i Babylon, hvoraf titlen udspringer fra.